КОНЦЕПЦІЯ
ІІ Конгресу освітян Донеччини
«ОСВІТА ДОНЕЧЧИНИ: ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ»
22 – 26.08.2016
Якщо будемо вчити сьогодні так, як учили вчора,
то вкрадемо у наших дітей завтра.
то вкрадемо у наших дітей завтра.
Джон Дьюї
І. Загальна частина
Ключовим завданням українського уряду та освітян на 2016-2017 навчальний рік є реформування системи освіти. У контексті розбудови нового Донбасу актуальним є «перезавантаження» освіти області – докорінна зміна її парадигми, змісту та форм, технологій, методів і прийомів. Учасники законотворчого процесу, науковці й практики намагаються знайти компроміс, що задовольнив би усіх суб’єктів освітнього процесу; дискусії ведуться від дошкілля, школи до післядипломної освіти.
Зокрема, щодо оновлення нормативно-правового забезпечення, методологічних засад і практичних підходів до збереження субкультури дошкільників; здійснення інтегрованого навчання в початковій школі, яке стимулювало б розвиток дітей не стільки через предмети, скільки через розгляд тем та ігри, музичну діяльність, образотворчість.
Чимало дискусій точиться й навколо реформування середньої та старшої школи. Одна з головних – розвантаження учнів, зменшення кількості предметів та їх спрямування на формування компетентностей, а не на запам'ятовування та репродукцію. Не менш обговорюваним є запровадження старшої профільної школи.
Провідником реформ, здатним практично реалізувати нову систему освіти, є педагог. Важливо надати йому більше автономії, забезпечити соціальні ліфти, створити умови для навчання впродовж життя, підвищення кваліфікації за самостійно обраними модулями – для чого переформатувати методичні служби і систему післядипломної освіти.
Тож, якою має бути сучасна «Освіта – для життя» щодо формування компетентностей, умінь і знань, необхідних у ХХІ столітті? Що вкладається у поняття «перезавантаження» щодо програм, підготовки та перенавчання педагогів, нової системи управління освітою, зокрема, децентралізації; а також створення опорних шкіл, оснащених найсучаснішими лабораторіями та обладнанням, новою матеріально-технічною базою? Якою бачать майбутню освітню систему області науковці та практики? – відповісти на ці питання почасти прагне Конгрес.
1.1. Конгрес освітян Донеччини – обласний форум, що збере понад 500 учасників із 28 міст і районів області.
1.2. До участі в Конгресі запрошуються наукові та науково-педагогічні працівники,керівники та методисти районних (міських) методичних служб регіону; управлінці, методисти, керівники методичних об’єднань та педагоги, психологи, соціальні педагоги ДНЗ, ЗНЗ, ПНЗ області; представники громадських освітніх організацій, волонтери.
1.3. Мета Конгресу: Обговорення й визначення напрямів і шляхів «перезавантаження» системи дошкільної, загальної середньої, позашкільної та післядипломної освіти області, узгодження позицій і спільних дій представників різних її ланок з питань запровадження реформ.
1.4. Завдання:
- На основі аналізу виконання програми «Освіта Донеччини. 2012 – 2016 роки» визначити пріоритети, основні завдання та шляхи реформування регіональної системи освіти у 2016-2017 н.р. за напрямами:
- оновлення змісту сучасної освіти, що має підготувати дитину до життя, праці та забезпечити її становлення як громадянської особистості;
- підготовка та перенавчання педагогів у системі неперервної формальної, неформальної та інформальної освіти;
- розробка власної моделі освітньої інфраструктури та управління освітою, зокрема децентралізації і створення опорних шкіл, з урахуванням світового досвіду.
- Забезпечити інтеграцію науки, методичного і психологічного супроводу, практичної педагогічної діяльності та громадських освітніх ініціатив.
- Представити кращий досвід роботи районних (міських) методичних кабінетів (центрів), педагогічних колективів загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, окремих педагогічних працівників щодо впровадження освітніх інновацій.
- Презентувати бачення нової системи освіти області, що є фундаментом реформ.
- Виробити резолюцію щодо шляхів «перезавантаження» системи дошкільної, загальної середньої, позашкільної та післядипломної освіти області, узгодження позицій і спільних дій представників різних її ланок з питань запровадження реформ.
1.5. Організатор Конгресу освітян Донеччини – Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, який: розробляє концепцію і програму Конгресу; інформує потенційних учасників про заходи й умови проведення заходів, розсилає інформаційні листи; здійснює організацію та проведення Конгресу.
1.6. Мови Конгресу – українська, російська, англійська.
1.7. Конгрес проходить на базі освітніх закладів м.м. Краматорська, Слов’янська відповідно до програми.
ІІ. Програма Конгресу
2.1. Конгрес освітян Донеччини триває протягом 4 робочих днів. Форми проведення: інтерактивна виставка, пленарне засідання, робота в секціях, практикум, методичні вітальні, круглі столи, дискусійні клуби, воркшопи, майстер-класи тощо.
2.2. Програмою Конгресуосвітян Донеччини передбачено:
- інтерактивна виставка «Педагогічні діалогові вікна»;
- відкриття Конгресу, пленарне засідання;
- робота секцій відповідно до програми;
- практикум для педагогічних працівників базових дистанційних шкіл;
- закриття Конгресу, нагородження учасників.
ІІІ. Нагородження учасників
3.1. Оргкомітет Конгресу нагороджує сертифікатами найбільш активних учасників роботи секцій – за презентовані найцікавіші інновації в роботі.
3.2. Сертифікатами учасників інтерактивної виставки «Педагогічні діалогові вікна» нагороджуються (за результатами конкурсного відбору) автори п’яти найкращих у кожному «вікні» доробок.
3.3. Володарі сертифікатів мають право використовувати їх для популяризації власної діяльності.