Резолюція Конгресу


РЕЗОЛЮЦІЯ ІІ КОНГРЕСУ ОСВІТЯН ДОНЕЧЧИНИ
Щодо напрямів і шляхів «перезавантаження» системи дошкільної, загальної середньої, позашкільної та післядипломної освіти області, узгодження позицій і спільних дій представників різних її ланок з питань запровадження реформ
Беручи до уваги сучасні державні нормативні документи в галузі освіти (Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 роки, проект нового Закону України «Про освіту», указ Президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна - 2020», «Концепція розвитку освіти України на період 2015 – 2025 рр.», «Дорожня карта освітньої реформи (2015 – 2025)», проект Концепції «Нова школа» та ін.), які вимагають докорінного реформування освітньої системи в Україні щодо структури, кадрів та їхнього професійного розвитку, умов праці, управління і фінансування, змісту освіти;
Ураховуючи спрямування реформ на побудову суспільства освіченого загалу з вільним доступом до якісної освіти впродовж життя, головною метою якої є спрямування освітнього процесу в навчальних закладах на всебічний розвиток конкурентоспроможної, успішної людини ХХІ століття як особистості та найвищої суспільної цінності, «максимальне розкриття й розвиток її розумових і творчих здібностей, професійних знань і компетентностей, забезпечення її успішної соціалізації у постійно змінюваних умовах життєдіяльності на основі загальнолюдських цінностей, норм і вимог, встановлених  Конституцією і законами України, сприяння розвитку громадян, готових до свідомого суспільного вибору, діяльності в умовах відкритого суспільства заради примноження інтелектуального і культурного потенціалу українського народу та забезпечення сталого людського розвитку в Україні» (Проект Закону України «Про освіту», робоча версія);
Зважаючи на те, що в контексті розбудови нової Донеччини необхідним є «перезавантаження» освіти – докорінна зміна її парадигми, структури та змісту, форм, технологій;
педагогічна спільнота вважає за необхідне:
  1. Підтримувати державні освітні реформи відповідно до нових нормативних документів.
  2. Відповідно до сучасної законодавчої бази та на основі аналізу виконання регіональної програми «Освіта Донеччини. 2012 – 2016 роки» розробити гнучку, динамічну модель нової освітньої системи області, що включає як загальні (інваріантні) компоненти державної системи освіти «по вертикалі» (від дитячого садочка до післядипломної освіти, освіти дорослих), так і специфічні для регіону компоненти у їх взаємозв’язку «по горизонталі» (профільна різноманітність) залежно від географічних і національно-етнічних особливостей, традицій, потреб і можливостей населення.
  3. Бачення нової системи освіти області, що є фундаментом реформ, викласти у регіональній програмі «Освіта Донеччини. 2017 – 2021 роки».
  4. Забезпечити «перезавантаження» регіональної системи освіти за напрямами:
    1. спрямування оновленого змісту освіти на формування компетентностей, що забезпечать становлення дитини як громадянської особистості, її готовність до життя та праці;
    2. організація наскрізного процесу виховання, що формує цінності;
    3. орієнтація на дитиноцентризм і партнерство у навчанні між учнем, учителем та батьками;
    4. підготовка та перенавчання педагогів у системі неперервної формальної, неформальної та інформальної освіти;
    5. розробка нової структури школи та моделі освітньої інфраструктури об’єднаної територіальної громади (ОТГ); управління освітою на засадах децентралізації й демократизації з урахуванням світового досвіду.
  5. Сприяти формуванню нової ІТ-екосистеми освітнього простору Донеччини з метою організації неперервної освіти суб’єктів освітнього процесу.
  6. Пріоритетними векторами реформування регіональної системи освіти на 2016 – 2017 н.р. визначити такі: реформа школи, національно-патріотичне виховання дітей та молоді, упровадження дистанційної та інклюзивної освіти, поширення міжшкільної та міжнародної взаємодії, психологізація освіти.
  7. Сприяти реалізації в освітньому процесі дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) основних стратегічних векторів дошкільної освіти регіону: національно-патріотичне виховання, громадянське виховання через формування ціннісних орієнтирів та громадянської свідомості, економічне виховання, формування навичок спілкування і взаємодії дошкільників з однолітками та дорослими, оновлення форм взаємодії ДНЗ та родини, підходів щодо забезпечення наступності та послідовності в роботі ДНЗ та школи.
  8. Спланувати й реалізувати в області систему впровадження реформи початкової освіти, відповідно скорегувавши роботу учителів початкових класів.
  9. Оновити й поглибити систему роботи навчальних закладів – «Шкіл сприяння здоров’ю» на основі створення єдиної моделі взаємопов’язаного викладання предметів «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Захист Вітчизни» та забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу.
  10. Осучаснити систему громадянського, правового та патріотичного виховання учнів засобами суспільних дисциплін в умовах інформаційної війни та подовження військово-політичного конфлікту в регіоні.
  11. Якомога ширшезалучати школярів до цінностей світової культури, взаємодії з національною культурою, що сприяє розвиткові їхньої індивідуальності, критичного мислення та культури самопрезентації.
  12. Усебічно розвивати іншомовну освіту дітей і дорослих, сприяти створенню умов для подолання мовного бар’єру (залучення до позашкільної діяльності, організація літніх мовних таборів, спілкування з носіями мови тощо).
  13. Організувати розробку навчально-методичного забезпечення щодо викладання навчальних предметів за новими програмами початкової школи та 8 класу.
  14. Урізноманітнювати форми організації освітнього процесу (зокрема, на основі використання ІТ-технологій). Поширювати ефективний досвід упровадження інноваційних технологій, методів та прийомів (щодо візуалізації тексту як засобу  медіавпливу, використання веб-квесту та соціальних мереж, застосування методів дистанційного навчання (медіалекция, фільм, текст, гіпертекст, гіпермедіа, інтерактивні карти, схеми) на уроках, упровадження елементів дистанційного навчання через персональний сайт учителя або школи. Розробити варіативні технології та поширити використання в освітньому процесі електронного підручника та посібника.
  15. Залучати до освітнього процесу громадські ініціативи, ІТ-кластери тощо з метою підвищення інформаційної компетентності учнів та сприяння профорієнтаційній інформованості старшокласників.
  16. Забезпечити науково-методичний супровід пошуку нової системи, оптимальних форм та методів роботи з обдарованими учнями. Підвищувати творчий потенціал, активізувати навчальну активність обдарованих учнів шляхом удосконалення системи й урізноманітнення ефективних форм взаємодії з учителем: тьюторство, консультування, модерація (із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, освітніх он-лайн ресурсів) та ін.
  17. Створити обласну координаційну раду з питань науково-методичного супроводу діяльності  педагога в умовах інклюзивної освіти. Організувати роботу обласної Авторської творчої майстерні (АТМ) з проблеми «Навчання дітей з особливими потребами» на базі Центру практичної психології та соціальної роботи управління освіти Бахмутської міської ради.
  18. Включити до регламенту роботи навчальних закладів обов’язковий моніторинг психо-емоційного стану дітей і педагогів з наступним психо-реабілітаційним супроводом відповідно до реалій регіону.
  19. Оновити та посилити роботупсихологічної служби за актуальними напрямами психологічного супроводу освітнього процесу відповідно до умов регіону: психологічна фасилітація підвищення професійної компетентності педагогів; підвищення психологічної культури всіх учасників освітнього процесу; супровід національно-патріотичного виховання, формування громадянської активності та національної свідомості; супровід упровадження медіаційного підходу до вирішення конфліктів у шкільному середовищі; супровід дітей та батьків у конфліктний та постконфліктний період; супровід підвищення батьківської компетентності на засадах партнерської взаємодії та через популяризацію кращих систем сімейного виховання.
  20. Започаткувати створення скарбнички кращих моделей психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу.
  21. Усебічно поширювати досвід участі освітніх закладів області у міжнародних проектах; започаткувати створення НГО, бізнес-клубів, систем тренінгів та майстер-класів для вчителів, батьків, школярів, спонсорів (у першу чергу, при опорних школах) для отримання фінансування від фондів та грантодавців, пошуку додаткових джерел фінансування розвитку школи.
  22. Забезпечити науково-методичний супровід розробки місії, стратегічних цілей та задач освітніх осередків ОТГ області – відповідно до основних ідей їх розвитку: «Єдине інформаційне середовище», «Нова держава – свідомий громадянин», «Персоналізація освіти», «Здоров’я дитини – здоров’я нації», «Освітні технології для технологічного суспільства».
  23. Залучати педагогів міст (районів) до презентації й поширення власного педагогічного досвіду в друкованих фахових виданнях, на інтернет-ресурсах та на методичних і творчих заходах різного рівня.
  24. Забезпечити інтеграцію науки, методичного і психологічного супроводу, практичної педагогічної діяльності та громадських освітніх ініціатив для «перезавантаження» освіти Донеччини на засадах європейського рівня якості освіти!
ІІ Конгрес освітян Донеччини засвідчив, що обмін інноваційними ідеями та перспективним педагогічним досвідом, який відбувся між учасниками, є підґрунтям для подальшого «перезавантаження» освіти в нових соціокультурних умовах.
Науково-методичні матеріали Конгресу можуть бути використані для професійної діяльності як у дослідницькому, так і в інформаційному аспектах.
Організатори Конгресу дякують учасникам за порушення актуальних для педагогічної громадськості перспективних питань, новаторський пошук забезпечення якісної, випереджальної освіти і пропонують розповсюдити висновки і пропозиції, що містяться в даному документі.